Tehnoloogiajuhi ehk CTO teenus

Tehnoloogiajuht ehk CTO (Chief Technology Officer) on IT arendamises kriitilise tähtsusega. Kui vajalike oskustega inimest ettevõttes pole, on võimalik CTO teenus sisse osta.

blog_post_image

Tehnoloogiajuhi tööprotsess

Protsesside hindamine

Täna kasutatavate digilahenduste kaardistamine (otstarve, tootja, partner, asukoht elukaarel, hooldusvajadus), et planeerida investeeringuid ja eelarvet.

IT visioon ja tegevuskava

Ettevõtte IT plaanide organiseerimine tegevusplaaniks (roadmap). Tarkvaraarhitektuuri strateegilise tulevikuvisiooni planeerimine.

Protsesside juhtimine

Tarkvaraprojektide eestvedamine, rätseplahenduste sisseostu koordineerimine, digilahenduste abil paremate, innovatiivsemate ning tõhusamate teenuste loomine.

IT valdkonna juhtimine

CTO ehk tehnoloogiajuht

Sageli kutsutakse CTO-d ka IT juhiks. CTO ehk tehnoloogiajuhi töö on strateegiline tarkvaratehnoloogia valdkonna juhtimine. Oluline vastutus on IT investeeringute ja hoolduse finantsiline planeerimine. Igapäevane töö sisu sõltub ettevõtte suurusest ja IT süsteemide keerukusest. Suurte ärikriitiliste süsteemide puhul peaks IT juht olema direktori tasemel ning tema pädevus peab olema kõrge nii äri-, finants- kui ka tehnoloogiavaldkonnas. Väiksemates ettevõtetes või toetava funktsiooniga IT süsteemide puhul on CTO igapäevasesse arendusse rohkem kaasatud. Sel juhul saab ta katta ka tehnilist projektijuhtimist, olles siiski strateegilise vaatega.

Strateegiline planeerimine

CTO töö esimesed sammud, et formuleeruks IT strateegia:

  1. Tänaste lahenduste audit, et aru saada, millised süsteemid on kasutusel ja miks. Kaardistatakse tarkvarade tulevikupotentsiaal ja hooldusvajadus.
  2. Ettevõtte IT tulevikuvisiooni koostamine: tulevikukindel süsteemiarhitektuur, IT soovide tegevusplaaniks muutmine.
  3. Kriitiliste ja prioriteetsemate muudatuste osas eraldi konkreetsem ülesannete nimekiri kohe töösse andmiseks.

IT strateegias on kaardistatud äri- ja tarkvaraarhitektuur ning elutsükkel (kas tarkvara on arenduse või hooldusfaasis) ning asendamiste ja uuendamiste ajakava. Planeeritud on IT investeeringud ja hoolduskulud vastavalt tulevikuvisioonile.

Tipptaseme kompetents ilma kuluka värbamiseta

Tippspetsialistid kasvatavad oma kompetentsi paratamatult vaid kogemuse ja ajaga – teooriast jääb kindlasti väheseks. Talent, kes on IT valdkonnas kogenud ning kelle pagasis on nii tehnilised oskused kui ka äri- ja finantsmaailma mõistmine, on hinnas. Lisa juurde liidriomadused ja programmeerimisoskus ning tulemuseks on inimene, keda värbajad otsivad tikutulega. CTO teenusega hüppad aeglasest ja kulukast otsinguperioodist üle ning saad kohe tegutsema hakata. Teenusega kaasatud tehnoloogiajuhi puhul on tegemist inimesega, kes on näinud eritüübilisi ettevõtteid ja süsteeme, seega kanduvad tema teadmised paremini üle, kui aastaid vaid ühes ettevõttes töötanud spetsialistil.

Tehniline projektijuhtimine

Tehnoloogiajuhi ja tehnilise projektijuhi rollid on tavaliselt erinevad, kuid kui projektijuht täiesti puudub, siis CTO-l on vajalikud kompetentsid olemas. Tehniline projektijuht (PM ehk Project Manager) tagab, et infovahetus ettevõtte ja arenduspartneri vahel on sage ning ladus. Ta saab aru ärispetsiifikast ja arenduse tehnilistest detailidest ning aitab kaasa parimate tehniliste võimaluste väljatöötamisele. PM pakub tuge ka tootejuhile, kus tootejuhi puudumisel oskab ta ise tootearenduses kaasa rääkida. Tehniline projektijuht aitab kommunikeerida eelarve, ajakava ja funktsionaalsuste seisu selliselt, et paratamatult tekkinud probleemid ei tuleks kellelegi ebameeldiva üllatusena. PM on IT juhile oluline tiimiliige.

Agiilne juhtimine

Agiilne arendus on populaarne juba aastaid. Sageli räägitakse agiilsusest ka suurte ettevõtete kontekstis, kuid uhketest ettevõtte visiooni esitlustest praktikasse jõudmine on keerulisem kui tundub. Agiilne arendus on hästi välja kujunenud ja konkreetsete reeglitega metoodika, mis oma olemuselt on mõeldud väikestele autonoomsetele tiimidele. Keeruka IT organisatsiooniga ettevõtted ei saa seda teooriat üks-ühele rakendada. Aeglasest bürokraatiast või täielikust segadusest välja murdmine nõuab kogenud juhi kätt, kes aitaks skaleerida agiilset arendust suuremates organisatsioonides. Selleks sobib hästi Scaled Agile Framework raamistik, mis aitab kogu organisatsiooni ühtse eesmärgi nimel tööle panna.