Kiiresti muutuvas äri- ja tehnoloogiamaailmas suudavad ettevõtted olla konkurentsivõimelised ja kasvada vaid siis, kui nad on oma tuumikäri vähemalt osaliselt digitaliseerinud. Et digitaliseerimisele suunatud investeeringud oleksid hästi planeeritud ning lahendused tõhusalt ellu viidud ja kaitstud, vajab ettevõtte juhatus strateegilise IT-juhtimise tuge, kirjutab Tarkvarafirma Flowit juht Andres Aavik.
Digitaliseerimine ei aita ettevõttel mitte ainult ellu jääda, vaid ka õitseda. Tänapäeval ei leia ühtegi edukat ettevõtet, kes poleks olulisel määral kasutanud digitehnoloogiaid oma toote või teenuse loomisel.
Ettevõtte juhid tunnevad oma äri põhjalikult, kuid sageli puudub organisatsioonis oskus kasutada digitehnoloogiat edasise edu saavutamiseks. Tegevuste analüüsimiseks ei piisa enam vaid Exceli tabelitest – need annavad küll ülevaate minevikust, kuid sageli moonutatult, kuna erinevate üksuste andmed ei koondu ühtsesse tervikusse. Kiiresti muutuvas ärikeskkonnas otsuste langetamiseks on vaja reaalajas toimuvat täpset ülevaadet, mida võimaldavad kaasaegsed IT-lahendused.
Paindlikkus, läbipaistvus ja tõhusus
Digitaliseerimise peamised eelised on paindlikkus, läbipaistvus ja tõhusus. Digitaliseerimine võimaldab ettevõttel kiiresti kohaneda muutuva ärikeskkonnaga, luua uusi ärimudeleid ning kohandada olemasolevaid protsesse vastavalt turu nõudmistele. Läbipaistvus tagab, et ettevõte saab paremini jälgida oma tegevust ja teha andmepõhiseid otsuseid. Tõhusus aga võimaldab vältida madala lisandväärtusega tegevusi, suunates ressursid sinna, kus neist on enim kasu.
Tõhusad digitaalsed lahendused võivad avada uusi turge ja võimalusi. Kui ettevõtte tootel või teenusel puudub hinnaeelis näiteks Skandinaavia turgudel, võib digitaliseerimine pakkuda uusi lahendusi konkurentsivõime tõstmiseks. Automatiseeritud tootmisprotsessid ja andmepõhine otsustamine võimaldavad ettevõttel tõhusamalt hallata oma tarneahelaid, vähendades kulusid ja parandada tootlikkust. See tähendab, et tooted saavad olema konkurentsivõimelisemad, mis aitab ettevõttel end turul paremini positsioneerida.
Digitaliseerimisprotsess vajab kindlat eestvedajat
Digitaliseerimisprotsesside edukaks planeerimiseks ja elluviimiseks vajab ettevõte tehnoloogiajuhti, kes toetab ja nõustab juhatust strateegiliste tehnoloogiaotsuste tegemisel, eriti valdkondades, mis jäävad organisatsiooni juhtide tavapärasest kompetentsist väljapoole. Tehnoloogiajuht veab eest projekte, mis küll täidavad olulisi ärilisi eesmärke, kuid oma tehnilise olemuse tõttu erinevad märkimisväärselt ettevõtte senisest tegevusest.
Strateegiline IT-juhtimine hõlmab ettevõtte äri- ja tarkvaraarhitektuuri tulevikuvisiooni loomist ja planeerimist, tarkvaraprojektide juhtimist, digilahenduste arendamist ning palju muud. Näiteks, kui ettevõtte IT-arhitektuur ei ole kooskõlas äristrateegiaga, võib see takistada kasvu ja innovatsiooni. Tehnoloogiajuht peab olema kaasatud ettevõtte strateegilisse planeerimisse, et tagada tehnoloogia kooskõla ärieesmärkidega.
Ettevõtte infovarade hooldus- ja arendusvajaduste kaardistamine, tehnoloogilise võla vähendamine, elukaare pikendamine, turvalisuse tagamine, skaleeritavus ning lõpuks süsteemide väljavahetamine on suured väljakutsed, mille elluviimiseks puudub seni põhiärile keskendunud inimestel ning riist- ja tarkvara haldamisega tegeleval IT-juhil vajalik pädevus. Üheks võimaluseks on kaasata ettevõtteväline nõustaja, kellel on digitaliseerimisprotsessi juhtimise kogemus.
Kuidas alustada digitaliseerimise teekonda?
Kui ettevõtte juhatusel on tekkinud arusaam, et digitaliseerimine on tuleviku seisukohalt möödapääsmatu, tuleks alustada järgmiste tegevustega:
- Leia usaldusväärne partner: Spetsialist, kes tunneb valdkonda ja oskab suunata õigete valikute tegemisel.
- Kaardista oma tegevused: Mida saaks paremini ja tõhusamalt teha? Millised protsessid on aeglased ja kulukad?
- Uued äriideed: Kuidas kasutada ära digitaalseid lahendusi, et olla tõhusam ja leida uusi ärimudeleid?
- Pikaajaline plaan: Pane paika pikaajaline strateegia, sealhulgas investeeringute plaan ja vajadused.
- Ole valmis investeerima: Digitaliseerimine ei ole ühekordne projekt, vaid pidev teekond. See on Sinu ettevõtte oluline tegevussuund, mis vajab sama palju tähelepanu kui iga teinegi osa Sinu tuumikärist..